Londres entre l’Èxtasi i l’Arravatament

abril 27th, 2011 No Comments

Quadres de Miró a les parets, tres dies de sol, crema catalana de postres, un auditori vermell de dalt a baix i sis sessions de cinema experimental espanyol. Som a Londres? Doncs sí, justament al costat del riu Tàmesi, a l’imposant edifici de la Tate Modern i en el seu no menys espectacular auditori. Allà és on hem presentat amb èxit de públic el nostre cicle Xcèntric «Del Éxtasis al Arrebato, 50 años del otro cine español». Una marató de tres dies (15, 16 i 17 d’abril) en els quals el públic londinenc ha descobert entusiasmat autors com Iván Zulueta, José Antonio Sistiaga o José Val del Omar.Un públic que el vespre en què José Antonio Sistiaga va presentar el seu singular llargmetratge pintat directament sobre el cel·luloide no va parar de bombardejar-lo amb preguntes en la xerrada que hi va haver després de la projecció.

Els dos anys de recerca i gestió d’aquest projecte de Xcèntric, el cinema del CCCB (amb el suport de SEACEX i Filmoteca de Catalunya) estan donant el seu fruit més desitjat: que es vegi i es reconegui fora del nostre país l’obra d’autors que van agafar el camí més personal i arriscat com a via d’expressió.

Les pròximes parades internacionals del viatge del cicle Xcèntric «Del Éxtasis al Arrebato, 50 años del otro cine español» seran a Polònia i Lituània.

Auditori de la Tate Modern. José Antonio Sistiaga presenta la seva obra. Fotos: Carolina López

Gervasio Sánchez: “La desaparició forçosa és la pitjor tragèdia d’una guerra”

abril 20th, 2011 2 Comments

Visitem l’exposició “Desapareguts” amb el fotoperiodista Gervasio Sánchez, autor de les fotografies que s’exposen al CCCB, La Casa Encendida y el MUSAC de Lleó. Des què va acabar d’estudiar periodisme, Gervasio Sánchez es va interessar pels milers de casos de desaparició forçosa que s’han produït en països com Xile, Argentina, Perú, Colòmbia, El Salvador, Guatemala, Iraq, Cambodja, Bòsnia-Herzegovina i Espanya. Els resultat d’anys de recerca és la mostra documental “Desapareguts” que s’ha pogut veure simultàniament en tres centres d’art i museus d’Espanya.

Gervasio Sánchez  ens introdueix en alguns dels àmbits de la mostra, un itinerari cronològic per la vida d’un desaparegut: des què és detingut i/o torturat al centre de detenció fins que el seu cos és inhumat per la família.

Una exposició dura i difícil de pair en la qual Gervasio Sánchez visibilitza un drama humà marcat pel silenci i l’oblit governamental. Podeu visitar “Desapareguts” al CCCB fins l’1 de maig. Els dijous de 20 a 22h i els diumenges a partir de les 15h l’entrada és gratuïta.


Entrevista realitzada per Pau Rubio i Lucia Calvo

LA TEVA VEU. Més enllà del “M’agrada”

abril 19th, 2011 5 Comments

Nou espai de participació al bloc del CCCB

Quantes vegades que heu assistit a una activitat del Centre us heu quedat amb les ganes d’aixecar la ma i fer una crítica relaxada sobre el que acabàveu d’escoltar o veure? LA TEVA VEU és un espai de conversa que acull les múltiples veus dels visitants del Centre.

Al bloc VEUS CCCB hem obert un nou canal de comunicació per tots els visitants del Centre: LA TEVA VEU. És una bústia des d’on podeu enviar opinions, critiques, reflexions, relats, impressions sobre l’activitat del CCCB.

Quina és la diferència d’aquesta nova finestra d’opinió de les que ja existeixen com ara Twitter, Facebook, blocs o el mateix llibre de visites d’una exposició? LA TEVA VEU vol ser un canal que vagi més enllà del “M’agrada” o “No m’agrada”. Teniu la possibilitat d’escriure articles llargs – màxim un full de Word – on argumentar les vostres opinions sobre la programació del CCCB.

L’equip web del CCCB revisarà setmanalment totes les opinions rebudes i publicarà al bloc totes aquelles que respectin els criteris de participació:

  • Tots els textos han de tenir un títol i un cos de text que no superi una pàgina de Word.
  • Tots els continguts han de ser obra de l’autor que els enviï i han d’anar signats.
  • Els esments d’autors o obres és recomanable que vagin referenciats amb enllaços o citacions bibliogràfiques.
  • No s’acceptaran continguts publicitaris, ofensius o crítiques sense argumentar.

Des del formulari de LA TEVA VEU també podeu enviar fotografies y vídeos, sempre que en sigueu vosaltres els autors.

“La ciutat dels horrors” premiada al Congrés Museum and the Web

abril 12th, 2011 1 Comment

El projecte expositiu on-line del CCCB rep una menció honorífica al concurs “Best of the Web”

“La ciutat dels horrors”, el  web/mural interactiu de l’exposició del CCCB “Barcelona-València-Palma” ha estat premiat en el concurs Best of the Web que s’organitza cada any als Estats Units en el marc del congrés internacional de museus i noves tecnologies “Museum and the Web”. El jurat ha atorgat una menció honorífica en la categoria d’exposicions  a “La ciutat dels horrors”, reconeixement que també ha rebut el web del MOMA “Henri Cartier-Bresson: The Modern Century”. La complementarietat entre l’exposició presencial-online, l’ús efectiu dels formats multimèdia o el nivell de participació dels visitants són criteris que el jurat ha tingut en compte per valorar les candidatures.

Web “La ciutat dels horrors”

Un total de 108 projectes de museus i centres culturals d’arreu del món han participat en l’edició d’aquest any, dels quals  26 corresponien a la categoria d’exposicions. El llistat  de museus i centres guanyadors es pot consultar al web del congrés. El CCCB també estava nominat en les categories de Social Media per la wiki del Bookcamp Kosmopolis i de Museum Professional pel blog del CCCB Lab.

“La ciutat dels horrors”, projecte creat el 2010 amb motiu de l’exposició del CCCB “Barcelona-València-Palma”, es va articular en dos espais: el presencial (l’espai expositiu) i el virtual (un web). Des de l’àmbit virtual, els internautes podien enviar i votar fotografies de llocs lletjos de Barcelona, València i Palma. Les imatges més votades via web eren les que alimentaven l’espai físic, es projectaven en un mural que anava variant cada dia en funció de les votacions. Aquest mural representava “La ciutat dels horrors”, una metròpoli mixta, resultat de la combinació dels indrets menys agraïts de les tres ciutats mediterrànies.

Mural interactiu amb les imatges dels llocs més lletjos de Barcelona, València i Palma

La ciutat dels horrors, dins de l’espai de l’exposició “Barcelona-València-Palma”

Gràcies a la iniciativa, idea del CCCB desenvolupada pel dissenyador Ignasi Rifé i l’empresa Enfasystem, l’exposició va comptar amb 477 fotografies aportades pels visitants. I eren els mateixos visitants – més de 3.600 van visitar la web durant la mostra – els qui decidien, a través dels seus vots – 84.704 en total – quines imatges es projectaven en el mural de la mostra. (Llegir article sobre el balanç del projecte participatiu)

El Congrés Museum and the Web, que tot just s’acaba de celebrar a Filadèlfia,  és una de les principals trobades internacionals de gestors i desenvolupadors de webs culturals i de museus. Se celebra des de l’any 1997 en diferents ciutats dels Estats Units i marca quines són les principals tendències de futur en el camp dels museus i la tecnologia.

Alliberats per Sant Jordi!

abril 12th, 2011 1 Comment

Llibres_CCCB

Aquest any, el  CCCB  s’avança a les celebracions pel Dia del Llibre i el proper dia 15 d’abril participa en una jornada de bookcrossing, juntament amb altres museus i centres d’art contemporani d’arreu de l’Estat espanyol.

Per tercer any consecutiu, un total de 31 museus i centres d’art contemporani compartirem, amb motiu del Dia internacional del Llibre, una experiència de bookcrossing o campanya d’alliberament de llibres, amb la intenció d’inundar  les ciutats amb volums sobre diverses disciplines provinents  de la borsa de duplicats de les respectives biblioteques.  En total, està previst de posar en circulació més de 2.500 llibres, tots ells identificats amb etiquetes amb les instruccions necessàries per facilitar als seus futurs lectors la participació a la campanya.

El bookcrossing és una pràctica que promou la lliure circulació de llibres en dipositar-los en llocs públics per tal que d’altres els recullin, els llegeixin i els tornin a deixar.  El seu funcionament es basa en tres senzilles regles: registra, llegeix  i allibera.  Els llibres poden ser enregistrats al web de referència del bookcrossing  (www.bookcrossing.com ) i alliberats en espais públics i de trànsit freqüent,  de tal manera que es pot arribar a saber el recorregut d’un llibre des del seu punt d’origen al de recollida.  Des de la seva aparició arreu del món, l’any 2001,  s’han alliberat gairebé 8 milions de llibres a 132 països.

Al Navegador interactiu del CCCB i al compte Twitter @navegadorbcn us donem algunes pistes d’on podeu trobar els llibres alliberats pel CCCB! Hi ha molts llibres esperant-vos. No estan perduts, estan alliberats!