Atopia. Art i ciutat al segle XXI

abril 29th, 2010 Comments Closed

Paisatges urbans desdibuixats, gratacels que s’imposen sobre individus sols i abatuts, habitacions d’hotel reflectides sobre skylines immensos, carrers, estacions de metro, urbs flotants i gent que deambula per la ciutat. L’atopia. El malestar, la incomoditat que genera la ciutat del present. Iván de la Nuez i Josep Ramoneda, comissaris de l’exposició “Atopia. Art i ciutat al segle XXI”, fan servir el terme atopia, originari del camp clínic, per expressar l’univers de soledats, desesperació i saturació que es desprèn de la ciutat.

YouTube Preview Image

La mostra del CCCB presenta obra – pintura, fotografia,vídeo i instal·lació – de 41 artistes contemporanis (Sergio Belinchón, Hicham Benohoud, Nuno Cera, Oleg Dou, Andreas Gursky, David LaChapelle, Rogelio López Cuenca, Philip-Lorca diCorcia, Thomas Ruff, Carey Young, entre d’altres). La majoria d’artistes de l’exposició treballen entre dues ciutats del món i alguns viuen en primera persona, com a creadors i com a habitants de les metròpolis, el malestar urbà. Dionisio González, Nuno Cera, Carlos Irijalba, Gino Rubert, Philip-Lorca diCorcia i Pedro Vizcaino expliquen en aquest vídeo la seva visió de l’atopia relacionada amb la seva obra.

Fotos a Flickr

Vídeo de presentació

Anella Cultural Llatinoamericana

març 6th, 2010 2 Comments

Membres de l’Anella Cultural Llatinoamericana reunits a Sao Paulo

De l’1 al 5 de març es va celebrar a  Sao Paulo (Brasil) la primera reunió presencial de l’equip coordinador i tècnic del projecte “Anella Cultural Llatinoamericana”, que té com a objectiu crear una xarxa de centres culturals llatinoamericans, espanyols i europeus connectats a través d’Internet 2 (banda ampla).

L’Anella Cultural Llatinoamericana és una iniciativa de l‘Agencia Española de Cooperación Internacional y Desarrollo AECID. El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) n’assumeix la direcció de continguts i la Fundació i2CAT la direcció tecnològica.

Els centres culturals que participen en la primera fase del projecte són el Centro Cultural Sao Paulo (Brasil), el Museo de Arte Contemporáneo (MAC) de la Universidad de Chile, el Museo de Antioquia, Medellín (Colòmbia) i el Centro Cultural España-Córdoba (Argentina).

Els participants xilens, afectats pel terratrèmol

La delegació de tècnics del MAC de Santiago de Xile no ha pogut acudir a la reunió de Brasil com a conseqüència del terratrèmol que ha sacsejat el país. Tot i això, han participat a les reunions gràcies a les noves tecnologies. Han pogut intervenir a les sessions via Skype  i han publicat un vídeo a Internet on el director del museu, Francisco Brugnoli, mostra com ha afectat el sisme a l’edifici del museu. Brugnoli también explica la seva visió de l”Anella Cultural Llatinoamericana.

Congrès Internacional Cerdà Postmetròpolis

febrer 19th, 2010 Comments Closed

Francesc Muñoz: “El repte és portar les polítiques urbanes al territori metropolità”

Aquest matí s’ha presentat al CCCB el congrès “Cerdà Postmetròpolis. El govern de les regions metropolitanes al segle XXI”, l’esdeveniment que tancarà el programa d’activitats de l’Any Cerdà. Destacats experts en urbanisme, geografia urbana i arquitectura es trobaran a Barcelona per estudiar com ha canviat el territori en els últims anys i quina és la millor manera de gestionar la ciutat del futur. L’objectiu del congrés és revisar les polítiques i dinàmiques territorials de Barcelona i l’àrea metropolitana per poder realitzar una diagnosi de la situació actual. La idea és que del congrés puguin sortir nous mecanismes i formes de gestionar el govern del territori.

En aquest vídeo, el director del congrés Francesc Muñoz presenta quines seran les principals línies de debat i reflexió d’aquesta trobada internacional.

YouTube Preview Image

El Congrés dóna el seu tret de sortida el proper 26 de febrer amb un seminari dedicat a la recuperació de la ciutat. Aquesta sessió i 3 més que se celebraran els propers mesos de març, abril i maig serviran per preparar i fornir de contingut el congrès final, que tindrà lloc del 8 al 12 de juny al CCCB. Destacats especialistes com Edward Soja, Andy Thornley, Leo van den Berg, Richard Ingersoll o Isabel Guerra, entre d’altres, participaran en els debats.

La documentació al voltant dels temes de discussió es publicarà a la web de l’Any Cerdà, des d’on també es podrà fer un seguiment en directe (streaming) dels seminaris i del congrès.

El crit de protesta a l’Iran, foto de l'any 2009

febrer 15th, 2010 Comments Closed

Nit d’estiu a Teheran. Una dona crida al terrat. El reporter italià Pietro Masturzo va fotografiar aquell moment pocs dies després de les eleccions presidencials a l’Iran. Un reflex de la protesta ciutadana contra els qüestionats comicis que van donar la victòria a Mahmud Ahmadineyad. La instantània ha estat escollida pel jurat del prestigiós premi de fotoperiodisme World Press Photo com la millor fotografia de l’any 2009. Segons el portaveu del jurat, Ayperi Karabuda, la fotografia mostra l’inici d’una gran història que commou des del punt visual i emocional. “Va directa al cor”, explica en una nota als mitjans.

World Press Photo of the Year 2009 - Pietro Masturzo, Italy - From the rooftops of Tehran, June

World Press Photo of the Year 2009 – Pietro Masturzo, Italy – From the rooftops of Tehran, June

LLEGIR MÉS-LEER MÁS-READ MORE

«Els museus estan massa preocupats en ser políticament correctes»

gener 21st, 2010 Comments Closed

Orhan Pamuk inaugura el cicle de debats «Pensar el futur» amb una conferència sobre el plaer de la lectura i la contemplació de l’art

YouTube Preview Image

«De la mateixa manera que els museus conserven objectes, les novel·les preserven els plaers, les olors i els colors del llenguatge». Són paraules d’Orhan Pamuk pronunciades durant la conferència inaugural del cicle «Pensar el futur» al CCCB. El Premi Nobel va parlar, davant d’un concorregut auditori, dels lligams entre l’art d’explicar històries i l’art de recopilar objectes per exposar-los en un museu. Per a Orhan Pamuk, el relat novel·lesc i l’expositiu van de la mà i comparteixen un mateix fi: despertar la imaginació i els sentiments del receptor, ja sigui un lector de novel·les o el visitant a un museu.

LLEGIR MÉS-LEER MÁS-READ MORE